И "Оскар"-ът отива при...Годзила! Броени часове делят почитателите на киното от отговора на въпроса дали легендарното филмово чудовище ще се пребори за първата си награда на американската киноакадемия
„Годзила срещу Кинг Конг": Кой ще спечели „Оскар“ за най-добри визуални ефекти
Снимка ©
АП / Toho
|
И "Оскар"-ът отива при...Годзила! Броени часове делят почитателите на киното от отговора на въпроса дали легендарното филмово чудовище ще се пребори за първата си награда на американската киноакадемия.
Годзила се подвизава в Токио, Хонконг, Париж, Сан Франциско, Бостън, Москва, Лондон, Хаваите, но въпреки че е една от най-могъщите и дългогодишни сили в киното, така и стига до церемонията за наградите "Оскар". По всичко личи, че опустошаването на мегаполиси не е пътят към най-голямата холивудска вечер, коментират шеговито анализатори.
Още от рубриката
Мария Ева-Яна Бичакджиян подрежда повече от 30 картини в Съюза на българските художници (СБХ) на „Шипка“ 6. Експозицията, която е абстрактна и фигуративна маслена живопис и портрети, изпълнени със смесена техника, може да бъде разгледана от 15 до 24 февруари, съобщават от СБХ.
От екипа на изложбата разказват, че Мария Ева-Яна Бичакджиян работи на свободна ...
Вижте повече
|
От седем десетилетия люспестото влечуго се бори с всевъзможни съперници, без да получи своя шанс от киноакадемията. Тази година обаче неговият момент най-сетне дойде и страховитото създание попадна в една по-различна от всички останали схватка. Това се случи, след като филмът "Годзила минус едно" (Godzilla Minus One) донесе първа номинация за "Оскар" в историята на кайджу франчайза, започнал през далечната 1954 г.
За разлика от Годзила, друго легендарно екранно чудовище - Кинг Конг, вече е попадало в полезрението на членовете на американската киноакадемия и няколко пъти е участвало в съревнованието за "Оскар".
Филмът "Годзила минус едно" - 37-ият от франчайза, получи номинация в категорията за визуални ефекти, в която ще се състезават още "Създателят", "Пазители на галактиката 3", "Мисията невъзможна: Пълна разплата - част първа" и "Наполеон".
Излязъл на екран в САЩ в началото на декември, "Годзила минус едно" събра 51 милиона щатски долара в северноамериканския боксофис и 98 милиона щатски долара в световен мащаб.
Успехът на изненадващия хит, който смело прекрачва границите, отразява по-дълбока промяна във вкуса на почитателите на киното и на гласуващите за "Оскар" към международните продукции.
"В продължение на почти 40 години правя филми, възхищавайки се на майсторството на холивудските визуални ефекти, и чувствам, че най-накрая стигнах дотук", каза режисьорът на "Годзила минус едно" и специалист по визуалните ефекти Такаши Ямазаки след обявяването на тазгодишните номинации. "Не съм си поставял за цел да бъда номиниран, но съм много щастлив, че това се случи. Смятам, че това е прекрасен ден за Годзила!".
Въпреки че е предназначен основно за японска публика, "Годзила минус едно", заснет със скромния бюджет от 15 милиона щатски долара, стана най-касовият японски игрален филм в северноамериканския боксофис. Феновете на Годзила не крият възторга си от постигнатото от Ямазаки. По време на традиционния обяд на номинираните за "Оскар" самият Стивън Спилбърг топло поздрави своя японски колега и сподели с него, че е гледал филма три пъти.
Това е добрата новина за легендарното японско чудовище в годината на неговата 70-годишнина. Лошата е, че по отношение на "Оскар"-ите Годзила изостава от своя основен съперник Кинг Конг, който за първи път се появява в едноименния американски филм от 1993 г.
Въпреки че оригиналната лента не получава номинация, римейкът й от 1976 г. попада в надпреварата за операторско майсторство и звук. Филмът е отличен със спорна награда "Оскар" за специални постижения за най-добри визуални ефекти. Противоречието произтича от факта, че прочутият гримьор Рик Бейкър, който всъщност играе Конг в голяма част от филма, не е сред наградените.
Близо 30 години по-късно версията на сагата за Кинг Конг на режисьора Питър Джаксън се представи още по-добре, получавайки четири номинации и спечелвайки отличия за звуков монтаж, звуков мишунг и визуални ефекти.
Японският съперник на Конг се появява за първи път в "Годзила" от 1954 г. и участва в множество филми през следващите няколко десетилетия, включително в едноименната високобюджетна продукция от 1998 г., но през всички тези години сякаш остава незабелязан от американската киноакадемия.
Предпочитанията към Кинг Конг пред Годзила продължават и в ерата на филмите от франчайза "МонстърВърс" (MonsterVerse). Нито "Годзила" от 2014 г., нито "Годзила: Кралят на чудовищата" от 2019 г. получиха номинации, докато "Конг: Островът на черепа" от 2017 г. намери място сред номинираните в категорията за визуални ефекти.
Дали "Оскар"-ът най-после ще попадне в лапите на Годзила ще стане ясно тази нощ, когато американската Академия за кинематографично изкуство и наука раздаде своите награди за 96-и път на церемония в театър "Долби" в Лос Анджелис.